Alle fornøyd
- IWonder
- 14. des. 2020
- 5 min lesing

Å drive en restaurant innebærer at du skal gjøre "alle" "fornøyde" til enhver tid.
Det vil si at du skal gjøre kundene dine, Mattilsynet, kommunen du holder til i, skatteetaten, Arbeidstilsynet og ikke minst dine ansatte "super" fornøyde til enhver tid, hvis du skal unngå å havne bak i rekka av restauranter med liten eller ingen lyst/vilje til å utrette noe.
Å utrette noe; mener jeg du skal enten ha en lidenskap for faget, en balanse-gang med mål om å kunne ekspandere og "bli" den nye "McDonald's" eller en passe stor franchise kjede ;)
Eller rett og slett en god restaurant, med super god mat og super fornøyde kunder. Kanskje du satser på en michelin stjerne. Eller en terningkast 6 i aftenposten elle DN.
Hva skjer hvis du ikke gjør alle disse momentene fornøyde?
- Mattilsynet blir ikke fornøyd og setter et surt smiley face (og få/ingen vil komme å handle hos deg) eller Mattilsynet stenger deg ned(mest sannsynligvis fordi du ikke har kontroll på renhold, HMS eller at du lagrer maten på en ufornuftig måte som innebærer risiko for dine kunder). ALT skal være rent og pent, og ikke noe tull med maten eller ingredienser.
- Skatteetaten blir ikke fornøyd hvis du ikke betaler du ikke momsen, arbeidsgiver avgiften eller forskuddstrekket, får du krav om dette i form av et brev og du ligger tynt ann hvis du ikke betaler dette innen de forskjellige tidsfrister. Du må også sjekke at personallistene er oppdatert til enhver tid. Ellers vanker det bøter her å. Og finner skatteetaten at du tar å putter kontanter på siden av kassa, vanker det etterforsking og muligens en stor bot basert på hvor mye skattetaten finner ut av hvor mye cash du har unndratt.
- Arbeidstilsynet kommer på besøk og blir lite fornøyde hvis de ser at du har rot i systemet med de ansatte. Om det enten er at du betaler for lite eller at du har rot med ansatte som egentlig ikke har lov til å jobbe. Og at du betaler svarte penger til noen, så kommer de muligens til å forfølge deg til tingretten og da er det jo svært vanskelig å gjøre dette tilsynet fornøyde igjen.
- Dine kunder;
Sure folk, skapes av lite god mat. Og sure folk skaper et negativt bilde av din bedrift. Og et negativt perspektiv av din bedrift skaper dårlige omtaler og en nedgang i omsetningen. Så gjør alle kunder fornøyde, uansett hvem menneske som skulle dukke opp i din restaurant; behandle han eller henne som din største og viktigste kunde. Gjør det med alle og du vil finne ut av dette med service. At super god service fører til økt omsetning.

- Dine ansatte;(Det som går begge veier.)
En fornøydhet som går begge veier, er dine ansatte, du skal gjøre dem fornøyde; samtidig som de gjør deg og dine kunder fornøyde.
Det nytter ikke å ha et surt fjes som styrer og tar i mot kunder. Det er nesten bedre å ha et happy face som lager dårlig mat enn et surt fjes som ikke fungerer blant kunder og folk. Da bør du kanskje endre litt på organiseringen; putt det smilende og positive fjeset foran kundene og det sure, men super-kokken; fjeset bak i kjøkkenet. Og selvfølgelig skal alt fungere blant dine ansatte, altså internt. Et godt team, et eksemplar av et band som rolling stones, som har holdt ut og sammen i alle år; er det du vil ha. De ansatte skal spille spillet med å lage maten på en like god måte som rolling stones har spilt god musikk i alle disse årene.
Eierne: eier du ikke restauranten selv eller har prosent andeler, må du i tillegg gjøre disse eierne fornøyde. Ja, det er jo en jobb i seg selv, som innebærer at du gjør alle etatene og kundene fornøyde.
Ja, også har vi kommunen, lokalet må være riktig tilpasset alle forskrifter og retningslinjer, hvis du ikke har klargjort alt ved alle disse forskriftene og regler, kommer kommunens representanter på tilsyn. Da er det full inspeksjon, som avgjør om lokalet ditt er i en forskriftsmessig tilstand. Dvs. at du skal ha alt av nødvendige utstyr og alle fasiliteter på plass, som toalett, brann-sikkerhets anlegg, rør & kloakk anlegget osv. Det skal være tilrettelagt for alle medarbeidere. Du skal ikke minst ha alle dokumenter og søknader sendt inn for godkjenning. Ja, papir-mølla(eller digitale mølla) siden mesteparten er på nett nå, er en stor del som du er avhengig av å få på plass for å gjøre kommunen fornøyd. Og da blir du fornøyd, kommunen blir fornøyd, kundene blir fornøyd(siden de kan begynne å handle). En ting til: kommunen blir dobbelt fornøyd; siden du som næringsdrivende i deres kommune; sysselsetter og betaler skatt innen disse grensene. Yeaj...
Så er det å drive restaurant noe for deg? Spør deg selv; er det et mål om å gi den beste opplevelsen i form av service og selve måltidet? Eller bare for å starte, fordi alle andre gjør det og det ser så enkelt ut?
Du skal være dedikert, ha oversikt og inneha en passion(lidenskap) for faget. Du Må ikke ha dette til å begynne med, men forvent at det skal dukke opp. Hvis ikke og det går rett nedom med alt, så glem det og start et nytt kapittel i en annen bransje.
Til slutt er det staten og familien som du må gjøre fornøyde.
Staten fordi den består av alle disse etatene som er nevnt(og staten vil ikke at du skal drive med noe mikk makk; for da blir de ikke fornøyd og du havner enten i dyp gjeld og en unødvendig samfunnsstraff du kunne ha unngått bare du hadde gjort staten fornøyd.)
Og da det kommer til familien, er det fordi de er avhengig av at du som næringsdrivende skal komme med inntekten som går til hus, strøm og mat osv..
Hvem skal gjøre deg fornøyd?
Er det en part som skal gjøre deg fornøyd, så er det alle leverandørene dine; fra kjøtt til grønnsaker og alle mulige ingredienser, til leverandører av ulike digitale plattformer; som markedsføring, til leverandører av forskjellige utstyr, redskaper og maskiner. Du er avhengig av at alle disse ulike leverandørene av tjenester og produkter leverer prima og kvalitet; for at du selv skal sitte igjen fornøyd selv. For alle disse leddene er det som utgjør helheten av
DITT produkt; som du selger videre til alle andre DU skal gjøre fornøyd. Så bli fornøyd med dine leverandører, så er det kanskje enklere å gjøre alle andre fornøyde.
Så som du ser, er jobben din som driver av en restaurant å gjøre absolutt alle fornøyde. Er det en eller flere parter som ikke er fornøyde; er det et tegn på at du gjør noe feil. Du må da finne og gjennopprette denne feilen slik at alle blir fornøyde igjen. 😅 Og etter at du har rettet opp feil etter feil, så er du på rett vei til å gjøre om din bedrift; til den mest ettertraktede, som alle ser at her er alle fornøyde, da vil de også slutte til seg fellesskapet; av fornøyde kunder, etater og ansatte.
Og du vet; det forsetter slik(å gjøre alle fornøyde); til den dagen du legger opp, pensjonerer deg eller selger deg ut med en million gevinst.(fordi du greide å holde det Konsistent.)
I bunn og grunn er det dette det handler om for alle og alle bransjer.
Er det stress eller kan det gi deg noe tilbake; i form av ulike belønninger, som noe av verdi eller ren glede, lykke og en mening.
En mening du selv er opptatt av å følge og oppnå.
Så er det svaret på hva meningen med livet er?; Å finne en mening? Og er det å gjøre alle rundt deg fornøyde? Men til syvende og sist; er det du selv som skal sitte igjen og være den mest fornøyde 😁

Comments